Activitats

—Primer Trimestre—

PÀGINA 13

4. Analitza el mode de producció de l'Antic Règim.

  • Analitza el document 7.

a) Com es representa el món rural?

        - Bàsicament amb l'agricultura, les propietats de la terra, la indústria i el comerç.

 

 b) Quines feines fan els camperols? S'ajuden de maquinària?

        - Treballaven per als comerciants i en alguns estats encara existia la servitud.

 

 

5. Reflexiona a l'entorn de la influència dels privilegis de l'economia.

  • Analitza el document 8.

      a) A favor de qui esta V. Alcalá Galiano, dels privilegiats o dels productors? Per què?

 

        - Als productors, perquè veu que s'esforçen molt i reben una miseria,i , en canvi els nobles

            no fan res i tene riquesa.

 

      b) Creus que el autor deixa entendre que els privilegis impedien el desenvolupament

          ecònomic? Justifica-ho.

         - Jo crec que sí, perquè en realitat tota la economia esta on estan els privilegiats, i no deixa

         desenvoluparse a on els productors.

 

Pàgina 26

14. Els conceptes.

  • Quines diferències observes entre l’absolutisme i la il·lustració?

-Que en l’absolutisme el rei mana sense cap llei i restricció i en la il·lustració diu que les presones tenen drets nautrals com per exemple la llibertat individual,la propietat i la vida.

 

  • Què és el liberalisme?

-La ideología d’aquells que volien transformar la societat.

 

  • Explica aquests conceptes i després elabora una frase amb cadascun que tingui relació amb els continguts que has treballat a la unitat:
  1. Sobirania:Autoritat en la que resideix el poder polític.

             -El govern usurpa la sobirania.

       2. Parlament:Òrgan polític encarregat d'elaborar , aprovar i reformar les lleis

   3.Racionalisme:El racionalisme és un corrent de pensament, una actitud filosòfica que considera que l'única manera  de conèixer, comprendre    o           interpretarla  realitat és per mitjà de la raó.

       4.Despotisme il·lustrat:Sistema polític que neix de l'aplicació de les idees il·lustrades per part d'alguns monarques absoluts.

       5.Drets Naturals: El poder no pot suprimir,com per exemple la llibertat individual,la propietat i la vida.

 

Pàgina 50

11.Els personatges.

-Explica el paper històric de:

  • George Washington: Va ser el primer president dels Estats Units.
  • Thomas Jefferson: Artífex ideològic de la Revolució Americana,va redactar la Declaració dels Drets de Virgínia.
  • Lluís XVI: Va ser un Rei Francès.
  • Robespierre: Va ser un dels líders més conegut de la Revolució Francesa(Formava part dels Jacobins)
  • Napoleó: Va enpmprendre un seguit de reformes a França i una política d'expansió militar,que finalment va acabar ensorrant el règim que havia  imposat.
  • Metternich: Va ser ministre d'Àustria.
  • Simón Bolívar: Va aconseguir la Independència de Colòmbia.
  • Lluís Felip d'Orleans:  Va ser el quart duc d'Orleans.

 

 

15.Els gràfics.

  • Analitza el gràfic i respon les preguntes.

                                                                         Preu del blat entre el 1784 i el 1790.

  • Situa al gràfic la data en què el blat valia més i la data en què valia menys.Ralaciona aquestes dates amb la situació política.

              -A l'any 1786 va ser quan valia menys, i a l'any 1789 es quan valia més a causa de la crisi,que va començar a l'any 1780.

  • Es pot establir una relació entre el preu del blat i l'augment de la tensió revolucionària?Justifica la teva resposta.

              - 

  • Fes un resum en què expliquis com penses que la crisi econòmica va influir en  la Revolució Francesa i quines solucions van intentar els revolucionaris.
  • Perquè els productes bàsics havien pujat de preu i això va crear un clima de revolta contra el clergat,a qui calia satisfer impostos,com el delme,i contra la noblesa,que el poble acusava d'especular amb el blat. A part un altre aspecte de la crisi era el dèficit d'Hisena,que va augmentar per les despeses de l aguerra americana. La causa profunda del dèficit era que els privilegiats nopagaven impostos, i a consecuència d'això tot el pas econòmic requeia sobre el tercer estat. L'altre punt era la crisi política,el rei Lluís XVI anava perdent suport del poble.

Pàgina 91

►8.Analitza els efectes de l'imperialisme:el cas de l'índia.

a)Quina doble missió han de complir els britànics a l'Índia,segons Marx?

  • L'aniquilació de la vella societat asiàtica i la col·locació dels fonaments materials de la societat occidental a l'Àsia.

b)Com van dur a terme la missió destructora?

  • Els britànics van destruir les comunitats indígenes i van exptirpar la indústria índigena.

c)Quins efectes positius creu Marx que pot tenir la colonització de l'Índia per part dels britànics?

  • Que estarán educats,formant una nova classe,dotada de les aptituds requerides per al govern i imbuïts de la ciència europea.

d)Coincideixen les visions de R. Tagore i Karl Marx? Quins efectes negatius de l'imperialisme destaca R. Tagore?

  • No,que consumeix els pobles que envaeix,extermina o aniquila les races que molesten la seva marxa conqueridora,oprimeix els febles i s'enriqueix a costa seva.

e)Per què la destrucció de les comunitats indígenes és positiva per a Marx però negativa per a Tagore?

Perque per a Marx ell obté riquesa i Tagore no obté res bò tants sols efectes negatius.

f)Amb quin text creus que està més d'acord la fotografia? explica l'elecció.

  • El primer text ja que es veu clarament que están esclavitzats pels britànics.

Pàgina 94

►14. Els personatges.

  • Explica el paper històric de:

a)Bismarck:Va ser el primer ministre de Prússia.

b) Abraham Lincoln:Va ser el primer president dels Estats Units.

►15.La valorció d'un procés històric.

  • Hi havia imperis abans del segle XIX? Per què els historiadors defensen que l'imperialisme del segle XIX va ser un fenomen diferent?

-

 

►18.Les semblances i les diferències.

  • Compara els processos d'unificació d'Itàlia i Alemanya.

a)Quan es van produir els dos processos?

El itàlic al 1861 i el Alemany al 1871.

b)Algun territori va liderar cadascun dels processos?

Sí,a Itàlia el Piemont i a Alemanya Prússia.

c)En quins aspectes basaven el desig d'unir-se les poblacions dels dos territoris?

En la tradició històrica i cultural.

d)La cooperació econòmica va facilitar la unificació?En quin cas?

 

e)El factor militar va tenir-hi importància?

Sí ja que gràcies a ell va ajudar molt a la unificació dels Italians.

 

Pàgina 96

►24.Compara arguments.

  • Llegix els documents i respon aquestes preguntes.

a)Qui està a favor de l'imperialisme i qui en contra?

-Y. Guyot,i Georges Clemenceau.

b)En quines raons econòmiques fonamenta Jules Ferry el seu discurs?

-En l'emigració,superabundància de capitals i excedents de productes.

c)  Quin autor aporta raons econòmiques per avalar l'opinió contrària? Que opina exactament?

-Y. Guyot,que no podem començar alguna cosa si no hem acabat un altra.

d)Quins autors esgrimeixen arguments morals per justificar les seves idees? Hi estàs d'acord? Que opina cadascun d'ells?

-Jules Ferry, i Georges Clemenceau, amb el segon sí el primer no.

-Jules Ferry diu:que les races superiors han de civilitzar les races inferiors,mentres que George Clemenceau pensa que no ha d'haver cap sentiment de superioritat racial i que la conquesta que preconitza és l'abús,ras i curt,de la força que dóna la civilització científica sobre les civilitzacions primitives,per apropiar-se de l'home,torturar-lo i exprimir-li tota la força que té ,en benefici del suposat civilitzador.

e)  Quan es van escriure aquests textos  i es van pronunciar aquest discursos? Són de l'epoca en què s'estava produint l'expansió imperialista?

-El primer text  al 1885,el segon al juliol de 1885 i 1882 i el tercer al 1885,no.

  • Aclareix-ne algunes frases.

a)Per què l'autor del primer text diu que la política colonial <>?

-Que intenta amagar tots els errors,darrere el patriotisme,malgastant diners en coses inncecesàries.

b)Llegeix el segon paràgraf del document 41. Quina sensació transmet l'autor,que la política colonial ha estat imposada a França o que França l'ha exercida lliurement? Per què creus que ho fa?

 

 

►25.Defensa els arguments propis.

  • Estàs a favor o en contra de l'imperialisme?

-Estic en part a favor i en part en contra.

  • Imagina que haguessis d'elaborar un discurs defensant les teves idees,fes una llista amb els arguments que utilitzaries per intentar convèncer l'audiència.

-Inversió de capitals,per millorar construccions d'obres públiques.

-Territoris rics en recursos naturals on s'obté primeres matèries

-Necessitats comercials,que augmentaven la producció i la riquesa.

-Augmenta el prestigi mundial,i l'orgull nacional.

-Conquesta de territoris estratègics per garantir la seguretat dels imperis.

-Creixement demogràfic.

-Civilitazió  de pobles endarrerits.

-Impulsament de les conquestes gràcies a la curiositat científica.

-Creació societats geogràfiques  que es llençen a fer expedicions científiques.

-Segon Trimestre-

Pàgina 135 

Activitat 5

  • Document 16.

a)En quin moment històric enquadres el text?

-A començament dels anys vint quan els Estats Units van posar en marxa el pla Dalwes.

c) Quines són les idees fonamentals que exposa el text?

-Que  el problema més greu de tots no era polític o territorial,sinó financer i econòmic,i que el perill de l'esdevenidor no està en les fronteres ni en la sobirania sinó en l'aliment, el carbó,i el transport.

d)Qui són,segons el parer de l'autor els principals culpables de la postguerra?Quins motius va tenir cadascun per mantenir les posicions respectives?

-Estats Units,França,Itàlia.

-La situació financera era molt dolenta,no van tindre propostes constructives,i Clemenceau.

Activitat Scribblemaps

www.scribblemaps.com/maps/view/Cienciessocials/anu5Rc9KHD

Popplet economia 1919-1929 (video 2)

https://popplet.com/app/#/2245071